• Oferujemy więcej niż

    agencja copywritingowa

    Nasz zespół tworzą utalentowani specjaliści w takich dziedzinach, jak branded journalism, copywriting, scenopisarstwo, PR i tłumaczenia specjalistyczne. Odiseo to nie tylko kreatywność, ale przede wszystkim wiedza, na której można polegać. Tworzymy skuteczną komunikację, która wspiera każdy obszar Twojego biznesu.

    Pomagamy zmieniać idee w

    realny sukces

    David Ogilvy powiedział kiedyś, że jeśli reklama nie sprzedaje produktu, to nie jest kreatywna. Efektywna reklama to połączenie talentu, wiedzy i znajomości grupy docelowej. Dzięki tym umiejętnościom sprawiamy, że marka zyskuje nowe oblicze i wartość dla klienta.

środa, 27 kwiecień 2016 12:29

Nazwa dla firmy – jak nazwać firmę, by nie zrobić sobie antyreklamy?

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Zadaniem namingu jest uchwycić wyjątkowy charakter marki i wyrazić go w przekonujący i atrakcyjny dla konsumentów sposób. Nazwa marki ma przed sobą szereg zadań do spełnienia: identyfikuje, kreuje wizerunek, etykietuje. Dobra  – gwarantuje rozpoznawalność. Zła – skazuje na zapomnienie.

 

macbook 577758 640Zadaniem namingu jest uchwycić wyjątkowy charakter marki i wyrazić go w przekonujący i atrakcyjny dla konsumentów sposób. Nazwa marki ma przed sobą szereg zadań do spełnienia: identyfikuje, kreuje wizerunek, etykietuje. Dobra  – gwarantuje rozpoznawalność. Zła – skazuje na zapomnienie. Dobra nazwa to  istota strategii biznesowej, klamra spinająca zakres jej działalności, misję, wizję i cele. Mówi się, że wybór nazwy dla firmy jest równie trudny, co wybór imienia dla dziecka. Możliwe, że nawet trudniejszy, bo musi się ona spodobać wszystkim potencjalnym klientom, a nie tylko samym pomysłodawcom.

 

Wymyślanie nazw wymaga kreatywności, nieszablonowego myślenia, a jednocześnie znajomości ogromu technik, logicznego myślenia, prognozowania i sporego doświadczenia i wyczucia marketingowego. To nie tylko proces kreatywny, ale też techniczny i badawczy – oznacza konieczność wykonania wielu analiz: rynkowej, technicznej, językowej, psychologicznej i prawnej.


Właściwe każdy właściciel firmy chciałby się wyróżnić, ale jednocześnie często ulega tymczasowym modom i powszechnym schematom. Nazwy, które obecnie wydają się dobre (oryginalne i świeże), za kilka lat mogą okazać się bardzo powszednie! Dziś każdy chce być np. warsztatem, kuźnią czy fabryką (smaków, stylów itp.), w wyniku czego za jakiś czas te nazwy podzielą los oklepanych galerii i salonów. Przy szukaniu nazwy na twórców-amatorów czyha wiele pułapek.


Pułapki amatorskich pomysłów
Powierzenie tego zadania profesjonalistom przede wszystkim chroni od błędów – przed przekombinowanymi lub nieznośnie banalnymi, ale i ryzykownymi pod kątem rozwoju firmy nazwami. Przykładem są nazwy firm pochodzące od miejscowości (siedzibę można przecież zmienić, wyjątkiem są np. piwa i wody mineralne, gdzie często związek z regionem ma znaczenie), nazwisk (o ile nie są tak oryginalne i dźwięczne jak Eris czy Ziaja, zawsze stwarzają ryzyko w razie chęci sprzedaży firmy lub brzmią niesolidnie jak Bodzio), czy wymyślnym kombinacjom słownym. W pewnym momencie namnożyło się w Polsce firm o nazwach będących efektem przekształceń imion (Zbig-spaw, Auto-zbig), z dodanym przyrostkiem –ex (Drutex, Rurex), z obowiązkowym –pol (Mięs-Pol) czy –bud (Warbud, Budimex). W okresie przystąpienia do UE można było zaobserwować też falę nazw z euro. Uleganie modom w tej dziedzinie jest szczególnie niebezpieczne, gdyż przemijają one niezwykle szybko, przez co uwydatniają przebrzmiały charakter firm.


Problemem jest też czasami krótkowzroczność zleceniodawców. Nie patrzą oni na swój biznes w perspektywie długofalowej, wymyślają więc nazwy wąskie, ograniczające się do bieżącej działalności i oferty. Dobrze więc, gdy przyświeca nam jakaś idea, która pomoże w wyborze – jak Amazon (największa rzeka świata jest tu symbolem największego asortymentu, do którego założyciel sklepu dochodził latami), Lego (skrót oznaczający po duńsku „baw się dobrze”), Nike (grecka bogini zwycięstwa) czy doskonała polska nazwa Orlen (będąc kombinacją słów Orzeł i Energia, podkreśla więc i narodowość, ale i kojarzącą się z nowoczesnością, mocą).


Nazwy firm i marek podlegają bardzo wielu ostrym kryteriom. Chociaż każdy chciałby nazwy wyróżniającej i oryginalnej, to mało kto ma świadomość, co stanowi jej fundament. Nazwa powinna być przede wszystkim: celna (chwytająca fundament biznesu lub jego ideę), łatwa do wymówienia i zapamiętania, przyjazna, budząca pozytywne odczucia i adaptowalna na różne media.


Wymyślając nazwy sami często ulegamy własnym wyobrażeniom i gustom, nie mamy choćby możliwości zbadania konotacji (które są istotniejsze niż definicje słownikowe). Agencje dysponują sprawdzonymi technikami, zatrudniają specjalistów, korzystają z wielu pomocy i źródeł, uwzględniają rozmaite czynniki, które mogą nazwie zagrozić (w tym dostępność nazw w Urzędzie Patentowym i domen).

 

Strzeż się początkujących wymyślaczy nazw!

Z początkującego wymyślacza nazw firm pomysły wystrzelają w powietrze niczym popkorn na patelni. Początkujący wymyślacz nazw to osoba, która w ciągu 5 minut od otrzymania zapytania przesyła Ci worek wypchany słowami. Nie łudź się, żadna z tych nazw nie jest dobra dla Twojej firmy! Żdana nie została sprawdzona, o żadnej z nich autor nie wie nic. Początkujący wymyślacz nazw nie zdążył zapytać Cię nawet jakie są Twoje cele, nie przewertował nazw Twojej konkurencji (skąd więc miałby wiedzieć czym i jak powinieneś się wyróżnić), bądźmy szczerzy - początkujący wymyślacz nazw nie ma pojęcia o Twojej branży i nie interesuje go to. Po prostu zapomnij, aby nie robić sobie problemów w przyszłości! 

 

Nie tylko kreatwność

Oczywiście można mnożyć nazwy globalnych marek, które są efektem sentymentu czy osobistych doświadczeń założycieli, jak sztandarowy przykład Apple (o którego sukcesie marzy każdy klient przychodzący do agencji namingowej). Jednak nawet one często, nieświadomie i na szczęście dla twórców, spełniają wiele wymienionych wyżej kryteriów. Stawiając na pomoc specjalistów, możemy zapewnić sobie to, co najważniejsze obok elementu wyróżniającego – funkcjonalność, na którą składają się przede wszystkim:


PROSTOTA
Najlepsze nazwy są krótkie, góra dwu-trzy sylabowe. Takie, które zdają tzw. test telefoniczny, łatwo je wymówić, nie sprawiają problemu na poziomie pisowni, nie zawierają znaków diaktrycznych (np. ą, ę, ö, ü).


BLISKOŚĆ
Znajome brzmienia zwiększają zapamiętywalność. Ludzie lubią znane nazwy –  dlatego warto korzystać ze słów, które już istnieją i np. nadać im nowe, zaskakujące znaczenie lub kontekst, niekoniecznie wymyślać nowe słowo. Nowe słowa też powinny brzmieć „naturalnie”, wywoływać pożądane skojarzenia lub emocje, nie mogą stanowić językowej łamigłówki.


OBRAZOWOŚĆ
Dobrze, gdy nazwę można łatwo zwizuwalizować, jak również adaptować na różne formy graficzne (nie tylko logo, ale też wygląd na opakowaniu produktu, materiałach reklamowych, firmowej kartce okolicznościowej, wizytówce, billboardzie i wreszcie stronie internetowej).


ELASTYCZNOŚĆ
Nazwa powinna być też łatwo stosowalna w nowoczesnym, internetowym, a nawet już mobilnym świecie  –  musi się sprawdzać jako nazwa profilu w social media, stanowić dobry przedmiot dla działań SEO, być dobrze adaptowalna na urządzenia mobilne, np. dać się łatwo przerobić na ikonę aplikacji. 
Sama nazwa nie zapewni rynkowego sukcesu, ale może ułatwić start lub w przypadku re-brandingu, pomóc dotrzeć do szerszej grupy docelowej, czy ułatwić wejście na dany rynek. Inwestycja w specjalistów od namingu zapewni nam dobrą, chwytliwą nazwę, ułatwi pozyskanie uwagi odbiorców, a więc może oznaczać mniejsze nakłady na promocję, reklamę czy pozycjonowanie. Oczywiście na „dobre imię” trzeba sobie zapracować. Bo życie pokazuje, że nawet brandy o tak mało przyjaznych, wydawać by się mogło nazwach jak Microsoft czy General Electric mogą odnieść sukces.


Wybór nazwy firmy to najważniejsza decyzja marketingowa, jaką podejmiesz w historii swojego biznesu. Skonsultuj ją z nami.


Jeśli szukasz nazwy dla swojej firmy, restauracji, marki, strony internetowej, czy bloga, albo masz już listę pomysłów, ale nie masz pewności czy Twój wybór będzie trafny, skorzystaj z naszego doradztwa. Oferujemy indywidualne konsultacje online oraz telefoniczne. Pomożemy Ci stworzyć świetną nazwę!


Aby zarezerwować konsultacje napisz do nas. W mailu przedstaw wstępne informacje i opis problemu. W 99% przypadków 1 godzina konsultacji wystarczy, aby uniknąć namingowej katastrofy. Poznasz przykładowe możliwe nazwy, które będziesz mógł wykorzystać, na bieżąco podsuniemy tropy myślowe, słowa i skojarzenia, podamy inspirujące przykłady. Przedstawimy techniki, a także kryteria wyboru dobrej nazwy.


Agata Cupriak – doświadczona specjalistka e-PR i online marketingu. Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim rozpoczęła swoją karierę na stanowisku redaktora w czasopismach branżowych, następnie pracowała na stanowisku Koordynatora ds. Komunikacji i PR w sklepie internetowym Merlin.pl. Specjalizuje się w komunikacji B2C, tworzy strategie komunikacji, realizuje projekty z obszarów PR, social media, a także consumer care i usability. Od 2014 współpracuje z agencją marketingową Odiseo jako copywriter.

 

Zapraszamy na naszą nową stronę internetową poświęconą tworzeniu nazw firm i marek: www.drnazwa.pl

 

 

Dodatkowe informacje

  • canonical: http://odiseo.pl/blog/6-jak-nazwac-firme-by-nie-zrobic-sobie-antyreklamy
Czytany 1659 razy Ostatnio zmieniany środa, 05 październik 2016 09:46
logo odiseo