• Oferujemy więcej niż

    agencja copywritingowa

    Nasz zespół tworzą utalentowani specjaliści w takich dziedzinach, jak branded journalism, copywriting, scenopisarstwo, PR i tłumaczenia specjalistyczne. Odiseo to nie tylko kreatywność, ale przede wszystkim wiedza, na której można polegać. Tworzymy skuteczną komunikację, która wspiera każdy obszar Twojego biznesu.

    Pomagamy zmieniać idee w

    realny sukces

    David Ogilvy powiedział kiedyś, że jeśli reklama nie sprzedaje produktu, to nie jest kreatywna. Efektywna reklama to połączenie talentu, wiedzy i znajomości grupy docelowej. Dzięki tym umiejętnościom sprawiamy, że marka zyskuje nowe oblicze i wartość dla klienta.

poniedziałek, 05 wrzesień 2016 12:55

Czy potrzebujemy jeszcze informacji prasowych?

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Nowe media stworzyły PR-owcom nowe możliwości. Uniezależniły od mediów tradycyjnych i pozwoliły na bezpośrednie dotarcie do odbiorców. Czy w zdigitlizowanym świecie, gdzie wiadomości rozprzestrzeniają się z prędkością światła w mediach społecznościowych, informacja prasowa ma nadal rację bytu?

Nowe media stworzyły PR-owcom nowe możliwości. Uniezależniły od mediów tradycyjnych i pozwoliły na bezpośrednie dotarcie do odbiorców. Czy w zdigitlizowanym świecie, gdzie wiadomości rozprzestrzeniają się z prędkością światła w mediach społecznościowych, informacja prasowa ma nadal rację bytu?


Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba mieć świadomość dwóch zjawisk. Pierwsze to rewolucja, jakiej dokonał internet w podejściu do informacji. Przede wszystkim ułatwił do nich dostęp, odbierając mediom tradycyjnym wyłączność. Zdemokratyzował komunikację. Zarówno konsumenci jak i marki są nie tylko twórcami, ale i dystrybutorami treści. Drugie zjawisko to fakt, że dziś wszyscy – i czytelnicy, i dziennikarze korzystają w znacznym stopniu z tych samych, ogólnodostępnych narzędzi i źródeł, w tym firmowych profili w serwisach społecznościowych, newsletterów czy blogów. Stąd pytanie, czy tworzenie informacji prasowych na potrzeby redakcji nadal ma sens?


Czy marki potrzebują mediów tradycyjnych?
Zanim odpowiemy jednak na to pytanie, spróbujmy rozstrzygnąć, czy marki w ogóle potrzebują tradycyjnych mediów? Część osób uważa, że jesteśmy świadkami zanikania ich znaczenia w komunikacji marketingowej oraz powolnej, ale nieuchronnej śmierci informacji prasowych. Na takim stanowisku stoją głownie globalne marki, które tworzą własne media. Coca Cola postanowiła całkowicie zrezygnować z wysyłania informacji prasowych i zastąpić stronę firmową, internetowym, lifestyle’owym magazynem. Podobne serwisy prowadzą m.in. Red Bull i Smirnoff, przekonując, że rola mediów tradycyjnych została wyczerpana.


Czy jednak mniejsze, np. lokalne firmy, mają iść w ślady globalnych marek i tworzyć własne media? Czy nowe firmy na rynku mają szansę dotrzeć do odbiorców bez pomocy dziennikarzy? Czy budowanie wizerunku w branży B2B może się odbyć z pominięciem specjalistycznych, tradycyjnych mediów? Czy dziennikarze naprawdę stracili swój wpływ i autorytet u czytelników? Czy media tradycyjne przestały sprawować funkcję kontrolną? Czy ich pozycja w sytuacjach kryzysowych nie jest istotna? Wydaje się, że są firmy i sytuacje, w których tradycyjna komunikacja wciąż spełnia swoją rolę z powodzeniem, a social media stanowią jednak jedynie wsparcie.


Content marketing – zamiast czy oprócz?
Dzięki mediom społecznościowym firmy otrzymały narzędzie dwukierunkowego kontaktu z odbiorcami. Z kolei rozwój marketingu treści sprawił, że przekaz informacyjny, wizerunkowy i sprzedażowy zlewają się w jedno. Content marketing z punktu widzenia budowania pozycji i wizerunku (szczególnie firm B2C) wydaje się bardziej opłacalną i ciekawszą formą komunikacji. Budowana jest ona wokół wymiernej wartości dla klienta – markę promuje się przez pryzmat benefitów, wpisując produkty i usługi w styl życia konsumentów, angażując i tworząc emocjonalną relację.
Social media sprawdzają się również, jako miejsce zamieszczania informacji prasowych, ale w wymiarze bardziej konsumenckim (np. o nowych produktach, usługach, eventach, wyprzedażach). Komunikaty muszą być jednak dostosowane do specyfiki tych kanałów i rodzaju odbiorców – odpowiednio zredagowane, tj. krótsze, w lżejszej formie i napisane mniej oficjalnym językiem, opatrzone materiałami wizualnymi.


Wiele firm decyduje się również na prowadzenie własnych blogów (albo wspomnianych lifestyle’owych magazynów internetowych), które dają większą kontrolę i niezależność, stanowią wartościowy (również pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach) magazyn treści i stwarzają lepsze warunki do dialogu z odbiorcami. To blogi firmowe stały się miejscem, gdzie publikowane są często informacje prasowe, również w dostosowanym do tego medium kształcie. Blogi są chętnie wybieranym przez użytkowników sieci źródłem informacji i bardzo ułatwiają zainteresowanym dotarcie do nich. No właśnie – zainteresowanym. A co z pozostałymi odbiorcami, na których nam zależy?


Dziennikarze wciąż wzmacniają rangę komunikatu
Trzeba pamiętać, że zarówno serwisy społecznościowe, jak i blogi są narzędziem dotarcia do tych, którzy już są zainteresowani naszą marka i ją znają. Aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców, budować pozycję w branży, zainteresować inwestorów i kontrahentów, czy informować o kluczowych sprawach dla naszego biznesu (wyniki finansowe, wejście na giełdę, inwestycje) wciąż potrzebujemy dziennikarzy, a oni – informacji prasowych. One nadal sprawdzają się najlepiej, gdy firma musi wydać oświadczenie, przedstawić swoje oficjalne stanowisko, zażegnać kryzys, czy zaistnieć z komunikatem w mediach branżowych. Nawet internetowy magazyn Coca Coli zawiera zakładkę dla mediów, a w niej… informacje prasowe.


Ważne jest jednak, aby materiały dla prasy podążały za potrzebami tak mediów, jak i czytelników, czyli wyszły poza standardowe komunikaty tekstowe. Tradycyjne media też przechodzą zmiany pod wpływem rozwoju mediów elektronicznych i nowych nawyków odbiorców, nabierając bardziej interaktywnego i otwartego charakteru. Dziennikarze często prowadzą popularne blogi czy profile w social mediach, tym samym zwiększając zasięg komunikatów, które ich zainteresują. Dlatego dobrze, gdy notatki prasowe zawierają dodatkowe materiały – np. gotowe do wykorzystania multimedia i mogą być w łatwy adaptowane w różnych kanałach. Dzięki temu zwiększają zainteresowanie zalewanych komunikatami od PR-owców dziennikarzy i szanse na publikację.


Zwięzła, wyczerpująca i atrakcyjna informacja prasowa zawsze pozostaje najskuteczniejszym, oprócz oczywiście kontaktu osobistego, sposobem budowania dobrych relacji z tradycyjnymi mediami. A te, pomimo rozwoju mediów społecznościowych, nadal są istotnym i wiarygodnym źródłem informacji dla wielu odbiorców. Dlatego też działania PR nie powinny pomijać żadnego kanału komunikacji, ale dostosowywać treść i formę przekazu do ich specyfiki, budując wizerunek firm na wielu płaszczyznach.

 

 

Agata Cupriak –  specjalistka e-PR i online marketingu. Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim rozpoczęła swoją karierę na stanowisku redaktora w czasopismach branżowych, następnie pracowała na stanowisku Koordynatora ds. Komunikacji i PR w sklepie internetowym Merlin.pl. Specjalizuje się w komunikacji B2C, tworzy strategie komunikacji, realizuje projekty z obszarów PR, social media, a także consumer care i usability. 

 

Dodatkowe informacje

  • canonical: http://odiseo.pl/blog/19-czy-potrzebujemy-jeszcze-informacji-prasowych
Czytany 1203 razy Ostatnio zmieniany sobota, 17 wrzesień 2016 10:10
logo odiseo