• Oferujemy więcej niż

    agencja copywritingowa

    Nasz zespół tworzą utalentowani specjaliści w takich dziedzinach, jak branded journalism, copywriting, scenopisarstwo, PR i tłumaczenia specjalistyczne. Odiseo to nie tylko kreatywność, ale przede wszystkim wiedza, na której można polegać. Tworzymy skuteczną komunikację, która wspiera każdy obszar Twojego biznesu.

    Pomagamy zmieniać idee w

    realny sukces

    David Ogilvy powiedział kiedyś, że jeśli reklama nie sprzedaje produktu, to nie jest kreatywna. Efektywna reklama to połączenie talentu, wiedzy i znajomości grupy docelowej. Dzięki tym umiejętnościom sprawiamy, że marka zyskuje nowe oblicze i wartość dla klienta.

środa, 10 luty 2016 19:21

Od czego zacząć tworzenie nazwy dla firmy?

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Naming to ogromne pole do popisu dla zespołów kreatywnych, to właściwie obszar ogromnej dowolności, gdzie naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia. To dziedzina fascynująca, bo właściwie nie ograniczają nas tu ścisłe zasady, nie ma uniwersalnych sprawdzonych metod i każdy tok myślenia może zakończyć się sukcesem. Wymyślanie nazw wymaga ogromnej otwartości umysłu, często zlecane jest kilku grupom w agencjach, które pracują niezależnie, pod zupełnie innym kątem, czasem wręcz nie znając właściwego zleceniodawcy czy produktu, jeśli nie chcemy, aby koncentrowali się zbytnio na danym obiekcie. 

Naming to ogromne pole do popisu dla zespołów kreatywnych, to właściwie obszar ogromnej dowolności, gdzie naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia. To dziedzina fascynująca, bo właściwie nie ograniczają nas tu ścisłe zasady, nie ma uniwersalnych sprawdzonych metod i każdy tok myślenia może zakończyć się sukcesem. Wymyślanie nazw wymaga ogromnej otwartości umysłu, często zlecane jest kilku grupom w agencjach, które pracują niezależnie, pod zupełnie innym kątem, czasem wręcz nie znając właściwego zleceniodawcy czy produktu, jeśli nie chcemy, aby koncentrowali się zbytnio na danym obiekcie. 

 

Jednak trudno mówić, o złotych regułach, bo i marki o tak mało przyjaznych wydawać by się mogło nazwach jak Microsoft czy General Electric również  odniosły sukces. Zadadnicza różnica jest jednak taka, że marki te mają ogromne budżety reklamowe i nawet ze złą nazwą są w stanie skutecznie docierać do odbiorców. Nasze założenie jest inne - uważamy, że dobra nazwa to najważniejsza decyzja marketingowa firmy. Właściwie podjęta będzie przynosić firmie korzyści cały czas, nazwa toksyczna - będzie obiążeniem dla budżetu. W końcu dobra nazwa ma przełamywać lody i ułatwiać komunikację. Poniżej przedstawiamy trzy najważniejsze cechy dobrej nazwy firmy.


1. Budząca pozytywne skojarzenia 
Spisz wszystkie wyrażenia, które kojarzą Ci się z ideą Twojej marki. Niech będą to określenia sugestywne, nawet abstrakcyjne, ale nie czy to opisowe. Nie muszą odnosić się do cech, funkcji czy wyglądu marki (choć mogą), dobrze gdy będą oddawały to, co marka ma komunikować na wyższym poziomie - tj. jakie emocje ma wybudzać i obietnicę czego stanowić.


Nazwy nie muszą być dosłowne i oczywiste, mogą być luźno związane z obiektem, a nawet pozornie niezwiązane. Czasem wywodzą się z szerokich konotacji kulturowych i osobistych założyciela (Apple - owoc z biblijnego drzewa zakazanego, inspirujące jabłko Newtona, wspomnienie Jobsa z okresu życia w komunie) albo być niecodziennym efektem pracy twórców (BlueBerry - team kreatywny miał szukać słów, które kojarzą się z przyjemnymi czynnościami i doświadczeniami, początkowo padły m.in. truskawki, które zastąpiono w końcu borówką, jak ktoś słusznie zauważył -klawisze na telefonie przypominają ten owoc).

 

2. Od A do Z
Warto wybrać nazwę, gdy już mamy pełną koncepcję firmy, opracowaną jej misję, strategię i znamy zakres działań. Marka może wychodzić poza profil firmy, w druga stronę jednak sytuacja jest niedopuszczalna. Choć oczywiście i takie sytuacje sie zdarzają (3M), wówczas - gdy wiemy, że firma będzie dywersyfikować działalność, dobrze aby nazwa była szczególnie rozciągliwa.

 

3. Funkcjonalna - krótka, łatwa do wymówienia i zapamiętania, elastyczna

Nazwy góra dwu-trzy sylabowe, które zdadzą tzw. test telefoniczny, łatwo je wymówić, nie sprawiają problemu na poziomie pisowni. Znajome brzmienia zwiększa zapamiętywalność. Ludzie lubią znane nazwy - dlatego warto korzystać ze słów, które już istnieją i nadać im nowe, zaskakujące znaczenie lub kontekst, niekoniecznie wymyślać nowe słowo.


Marka powinna być też łatwo stosowalna w nowoczesnym, internetowym, a nawet już mobilnym świecie - musi się sprawdzać jako nazwa profilu w social media, stanowić dobry przedmiot dla działań SEO, być dobrze adaptowalna na urządzenia mobilne, np. dać się łatwo przerobić na ikonę aplikacji. 

 

Jeśli szukasz profesjonalnej nazwy dla firmy, produktu, czy strony internetowej, powierz to zadanie nam. Pracujemy według autorskiej metody.

Napisz do nas na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., by poznać szczegóły naszego sposbu pracy, lub zajrzyj na naszą osobną stronę poświęconą tworzeniu nazw firm i marek: www.drnazwa.pl.

Dodatkowe informacje

  • canonical: http://odiseo.pl/blog/18-3-rzeczy-ktore-musisz-wiedziec-zanim-zlecisz-stworzenie-nazwy-dla-firmy
Czytany 1095 razy Ostatnio zmieniany środa, 05 październik 2016 09:44
logo odiseo