• Oferujemy więcej niż

    agencja copywritingowa

    Nasz zespół tworzą utalentowani specjaliści w takich dziedzinach, jak branded journalism, copywriting, scenopisarstwo, PR i tłumaczenia specjalistyczne. Odiseo to nie tylko kreatywność, ale przede wszystkim wiedza, na której można polegać. Tworzymy skuteczną komunikację, która wspiera każdy obszar Twojego biznesu.

    Pomagamy zmieniać idee w

    realny sukces

    David Ogilvy powiedział kiedyś, że jeśli reklama nie sprzedaje produktu, to nie jest kreatywna. Efektywna reklama to połączenie talentu, wiedzy i znajomości grupy docelowej. Dzięki tym umiejętnościom sprawiamy, że marka zyskuje nowe oblicze i wartość dla klienta.

środa, 17 luty 2016 13:41

Artykuł sponsorowany jako narzędzie content marketingu

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Advertorial dają więcej możliwości i korzyści markom niż reklamy banerowe, kampanie outdoorowe czy moduły w prasie, a nawet kupienie IV okładki. To propozycja win-win dla reklamodawcy i czytelnika. W dobie internetu, zyskały nowe, świeże oblicze i jeszcze większą siłę rażenia. Artykuł sponsorowany to połączenie skuteczniejszej niż standardowa reklamy oraz potencjału materiałów dziennikarskich. To wartościowa treść, która może być skutecznym narzędziem strategii content marketingowej firmy.

Advertorial dają więcej możliwości i korzyści markom niż reklamy banerowe, kampanie outdoorowe czy moduły w prasie, a nawet kupienie IV okładki. To propozycja win-win dla reklamodawcy i czytelnika. W dobie internetu, zyskały nowe, świeże oblicze i jeszcze większą siłę rażenia. Artykuł sponsorowany to połączenie skuteczniejszej niż standardowa reklamy oraz potencjału materiałów dziennikarskich. To wartościowa treść, która może być skutecznym narzędziem strategii content marketingowej firmy.

 

Jest to forma szczególnie korzystna dla średnich i małych biznesów, zwłaszcza lokalnych, a także nowych produktów i usług, wymagających szerszej prezentacji. Jednak korzystają z niej zarówno globalne marki, jak i małe przedsiębiorstwa, zamieszczając publikacje w ogólnokrajowych tytułach, serwisach internetowych czy blogosferze, z jednej prostej przyczyny – advertoriale naprawdę działają. W zależności od badania od 53% (AdFusion) do 64% (Nielsen) konsumentów ufa treściom w materiałach sponsorowanych zamieszczonych w Internecie i na ich podstawie dokonuje zakupu (szczególnie dotyczy to sprzętu RTV/AGD). Wyższy poziom zaufania mają tylko rekomendacje bliskich znajomych i innych internautów (m.in. blogerów). Jeśli artykuły są transparentne, atrakcyjne i użyteczne, są nawet chętniej czytane niż treści redakcyjne.

 

Artykuł sponsorowany dzięki swojej formie realizuje wszystkie założenia content marketingu:
-pozwala budować komunikat merytoryczny, ciekawy i wzbudzający zaufanie;
-tworzy wizerunek solidnej marki, eksperta w danej dziedzinie;
-daje odbiorcy wyczerpujące informacje, edukuje, inspiruje i niejako sprawia, że sam dokonuje wyboru;
-jest więcej niż prezentacją oferty, to odpowiedź na konkretną potrzebę odbiorcy;
-skutecznie wspiera efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline), aż 80% użytkowników internetu szuka informacji w sieci zanim zakupi produkt (badanie MCDC InSites Consulting)
-stanowi ważne źródło ruchu na stronę firmową, istotne wsparcie działań z zakresu SEO ułatwiające pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

 

Jest to także forma promocji szczególnie lubiana przez redakcje – przełamuje monotonię stron reklamowych, dobrze napisany artykuł wzbogaca tytuł o dodatkową, wartościową treść, wpisując się np. w temat przewodni, okładkowy. Warto jednak pamiętać, że advetoriale to nie tylko prasa drukowana, ale również internet – w tym blogi, które stanowią istotne źródło informacji o produktach i mają bardzo wysoki poziom zaufania czytelników. A dodatkowo mocno angażują i wychodzą poza szablonową prezentację, jeśli bazują np. na User Generated Content (materiałach, filmikach i zdjęciach, tworzonych przez blogerów i samych ich czytelników).

 

Korzyści, jakie daje artykułu sponsorowany:

1. WARTOŚCIOWA INFORMACJA
Artykuł, w przeciwieństwie do reklamy, nie krzyczy, a mówi. Mając formę publikacji prasowej, pozwala powiedzieć więcej, lepiej, wzbogacić przekaz o infografikę, wykresy, a w przypadku advertoriali w internecie – o materiały multimedialne oraz bezpośrednio skierować czytelnika do strony z ofertą, zachęcić do pobrania np. darmowej próbki, e-booka. Dostarcza więc pełniejszej informacji o produkcie czy usłudze. Advertorial, zamieszczony np. w dziale poradnikowym, przedstawiając korzyści i zastosowanie, stanowi gotowe rozwiązanie na problem czytelnika. Biuro podróży może promować się poprzez reportaż z egzotycznego kraju, alkohol przedstawiać w kontekście nietypowych przepisów na imprezowe przystawki, marka kosmetyczna sponsorować porady w dziale uroda – kluczowe jest, aby wszystkie te publikacje stanowiły wartościowy content dla czytelnika.

2. WOLNY WYBÓR
W przeciwieństwie do reklamy, artykuł sponsorowany pokazuje możliwości, daje wybór czytelnikowi. Jako konsumenci lubimy podejmować decyzje osobiście i niezależnie, a przynajmniej mieć takie przeświadczenie, dlatego ta forma promocji tak świetnie się sprawdza - jedynie sugeruje wybór, dając poczucie samodzielnej decyzji.

3. LUDZKA TWARZ MARKI
Dobrze skonstruowany artykuł sponsorowany powinien czerpać ze storytellingu, czyli mieć odpowiednią narrację, budową przypominać opowiadanie i przedstawiać jakąś historię. Odbiorcy lepiej zapamiętują fakty, jeśli podane są w formie fabuły, przedstawiane są przez bohaterów opowieści. Tak konstruując nasz przekaz, aby zawierały czynnik ludzki (przedstawiał np. właściciela firmy, zatrudnionych ekspertów albo doświadczenia samych klientów czy blogera), możemy pokazać bardziej przyjazną, bliższą odbiorcy twarz marki. Pokazać, że za danym produktem czy usługą stoją konkretni ludzie, idee i benefity, nie tylko chęć zysku.

4. ZAUFANIE I WIARYGODNOŚĆ
Artykuły sponsorowane są często pisane przez prawdziwych dziennikarzy, autorów blogów lub zatrudnionych w agencjach copywriterów, którzy też często mają dziennikarskie doświadczenie. Dzięki temu poziom artykułów nie odbiega od pozostałych publikacji w danym tytule, nazwisko autora oraz fakt, że redakcja taki materiał zamieszcza, dodatkowo je uwiarygodnia. Rzetelnie napisane advetoriale (zawierające wartościowe, pomocne informacje, podane w ciekawej, angażującej formie) wzbudzają kilkukrotnie wyższe zaufanie do marki niż tradycyjny przekaz reklamowy oraz stanowią silną zachętę do skorzystania z oferty.

Jak przygotować skuteczny advertorial?

Napisanie artykułu sponsorowanego najlepiej powierzyć dziennikarzom z tytułu, w którym chcemy, aby się ukazał, autorowi bloga lub agencji marketingowej. Raczej nie zaleca się samodzielnego pisania, nawet jeśli mamy w firmie utalentowanych pracowników. Podstawowe grzechy tekstów pisanych przez firmy, to używanie niezrozumiałego dla czytelników żargonu, przedstawianie produkty czy usługi z punktu widzenia firmy, a nie odbiorcy, niedopasowanie przekazu do jego potrzeb, wynikające ze słabej znajomość potrzeb czytelników.


Dlatego warto zlecić napisanie tekstu profesjonalistom, oczekując nie tylko solidnego, ale i atrakcyjnego materiału. Doświadczony autor będzie potrafił znaleźć przyciągającą uwagę czytelnika formułę, dopasuje do danego tytułu, użyje języka zrozumiałego i atrakcyjnego oraz dokona niezbędnej selekcji – nie będzie próbował przemycić wszystkiego, co często czynią firmy, zacierając główny przekaz.

 

Decydując się na artykuł sponsorowany, warto wyjść poza formułę standardowej publikacji i poszukać nietypowych, atrakcyjnych rozwiązań. Zamiast tradycyjnego tekstu poradnikowego, można zamieścić wywiad z ekspertem, opracowanie badań przeprowadzonych przez firmę, reportaż czy sesję zdjęciową, metamorfozę czytelnika. Ważne, aby przedstawić nasz produkt w interesującym kontekście, gdzie jest pozornie tylko dodatkiem, taką wisienką na torcie. Produkt powinien naturalnie wpisywać się w sytuację znaną czytelnikowi, sprawiając że sam dojdzie do wniosku, że jest to oferta dla niego.

 

Agata Cupriak – doświadczona specjalistka e-PR i online marketingu. Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim rozpoczęła swoją karierę na stanowisku redaktora w czasopismach branżowych, następnie pracowała na stanowisku Koordynatora ds. Komunikacji i PR w sklepie internetowym Merlin.pl. Specjalizuje się w komunikacji B2C, tworzy strategie komunikacji, realizuje projekty z obszarów PR, social media, a także consumer care i usability. Od 2014 współpracuje z agencją marketingową Odiseo jako copywriter.

Dodatkowe informacje

  • canonical: http://odiseo.pl/blog/12-artykul-sponsorowany-jako-narzedzie-content-marketingu
Czytany 1479 razy Ostatnio zmieniany sobota, 17 wrzesień 2016 10:15
logo odiseo